رونمایی از چاپگر ایرانی خط بریل در اصفهان

فهرست مطالب

مشروح خبر

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در آیین رونمایی از چاپگردارکوب، با اشاره به اینکه این چاپگر در یک شرکت دانش بنیان در اصفهان با آخرین متد روز دنیا تولید شده است، گفت: این چاپگربرای اولین بار در سال ۹۳ رونمایی شد و اکنون نمونه فعلی، دارای برتری‌هایی نسبت به نمونه‌های قبلی با عنوان بصیر، تیزکوب و مشابه خارجی است که باعث قطع وابستگی جامعه نابینایان کشور به سازندگان اروپایی شده است.

مرضیه فرشاد افزود: کار چاپ با چاپگرهای خارجی وابستگی شدیدی ایجاد کرده بود و مراکز فعال در ارائه خدمات فرهنگی برای نابینایان کشور، دائماً با خرابی این دستگاه‌ها و مشکلات تعمیر و نبود قطعات یدکی و یا تحریم شده روبه‌رو بودند که اکنون این مشکل با همت بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان برطرف شده است.

وی، مشکل اصلی این عزیزان سرمایه کار و سفارش عنوان کرد و ادامه داد: با برطرف شدن این مساله به موقع می‌توان تولید داشت و کار را به دست مصرف کننده رساند.  

فرشاد، گفت: این دستگاه توسط با هزینه‌ای قریب به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال با مشارکت ۵۰۰ میلیون ریالی یکی از خیرین خریداری و در اختیار جامعه نابینایان قرار داده شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه چاپگر دارکوب نسبت به نمونه‌های قبلی از قابلیت‌های بالاتری برخوردار است، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در آینده با یک حرکت جدی روبه جلو در آموزش نابینایان و حضور اجتماعی آنها در جامعه وبا حفظ استقلال بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

72657

امکانات چاپگر بریل دارکوب نسبت به نمونه‌های خارجی

در ادامه این مراسم؛ مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان، گفت: پیش از ساخت این دستگاه تمامی قرآن‌ها و سایر کتب لازم برای نابینایان از جمله کتب درسی آنها با دستگاه‌های چاپگر خارجی که عمدتاً ساخت کشورهای اروپایی بودند، چاپ می‌شد.

سید مرتضی نیکزاد، افزود: دارکوب نوعی چاپگر استراتژیک و بسیار مهم است که امکانات بهتری نسبت به مشابه خارجی آن دارد.

وی کمپانی سوئدی Index braille را از قدیمیترین و شناخته شده ترین شرکت‌های چاپگرهای بریل عنوان کرد و گفت: چاپگر بریل دارکوب در سرعت برابر نمونه‌های خارجی است اما امکاناتی دارد تا بتوان سرعت را افزایش یا کاهش داد.

نیکزاد با بیان اینکه ایندکس چاپگر پیشرفته ای به نام برایل باکس، تولید کرد اما این چاپگر نیز با مشکلاتی مواجه شد.

وی با نام بردن از دیگر نمونه‌های خارجی، دیگر مزیت‌های دارکوب را چنین برشمرد و خاطرنشان کرد: در این چاپگر علاوه بر دستور چاپ توسط کامپیوتر، می‌توان اطلاعات را ازطریق حافظه خارجی نیز به چاپگر متصل کرد.

نیکزاد، سومین امتیاز دارکوب را، دکمه بیان وضعیت عنوان کرد و ادامه داد: با وجود این دکمه در هر مرحله کاربر نابینا و بینا متوجه می شود که کدام برگ را چاپ کرده است همچنین استفاده از این دکمه در تمام شدن کاغذ در هر مرحله و یا هر مشکل دیگر را اعلام می‌کند.

مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان، با اشاره به اینکه مزیت دیگرچاپگر دارکوب سیستم‌های ایمنی است که در مسیر آن تعبیه شده، تصریح کرد: اگر نوسانات برق باعث آسیب زدن به موتور و سایر قسمت ها شد، بلافاصله فیوزهای امنیتی در مسیر فعال شده و اجازه نوسان و آسیب نمی دهد.

وی ظرفیت این چاپگر را قابل توجه دانست و افزود: دارکوب  به صورت معمول در هر ۱۴ ثانیه،  دو صفحه  و در یک ساعت، حدود ۵۰۰ صفحه را چاپ می کند که این سرعت را می‌توان تا ۴۰۰ و  ۷۰۰ صفحه  در یک ساعت کاهش و افزایش داد.

نیکزاد در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر امتیازهای قابل توجه چاپگر دارکوب استفاده از کاغذهایی با سایزهای متفاوت است که در مشابه خارجی چنین امکانی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی، با رونمایی از چاپگر دارکوب، از این پس تمام منابع علمی، فرهنگی، هنری و منابع تحقیقاتی برای افراد نابینا در این مجتمع شهدای هفتم تیر به خط بریل چاپ و منتشر می‌شود.

72656

منبع: سازمان بهزیستی کشور ۲۴ مهر ۱۳۹۹ 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

اشتراک گذاری

واتساپ
ایمیل
چاپ
تلگرام
توییتر
لینکدین
لینک کوتاه:
https://soraco.ir/?p=11386