چاپگر بریل دارکوب

چاپگر بریل دارکوب سوراکو

فهرست مطالب

Darkoob Braille Embosser

1

محصولی دانش بنیان از سوراکو

جهت چاپ کتب و مجلات نابینایان

معرفی چاپگر بریل دارکوب

  • دستگاه چاپگر بریل دارکوب جهت چاپ مجلدات و کتب نابینایان به خط بریل توسط شرکت دانش بنیان سفیر ثریا سپاهان (سوراکو) طراحی و تولید شده است. از دیرباز احتیاج نابینایان در زمینه چاپ کتب به خط بریل امری محرز بود. اما نابینایان ایران زمین اعم از مددجویان سازمان بهزیستی و دانش آموزان سازمان آموزش و پرورش استثنائی و سایر نهادها و مراکز مربوط به نابینایان در این زمینه دچار مشکلات متعددی بودند.
  • هدف این اختراع، ساخت پیشرفته ترین و کامل ترین چاپگر بریل ایرانی برای استفاده در تمام مراکز مربوط به نابینایان کشورهای مختلف است. تا جایی که افراد نابینا هم به راحتی با آن کار کرده و خدمات پشتیبانی مناسبی نیز دریافت کنند.
  • دارکوب، با وجود امکانات بیشتر نسبت به نمونه های مشابه خارجی، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
  • چاپگر بریل دارکوب تحت حمایت نمایشگاه تجهیزات معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است؛ به طوری که نهاد های آموزشی می توانند تا 40 درصد از حمایت های مالی آن معاونت محترم در خرید این دستگاه برخوردار گردند.
02 معرفی دارکوب

چرا چاپگر بریل دارکوب ساخته شد؟

  1. با توجه به اینکه تا پایان دهه هشتاد، هیچ چاپگر بریلی در ایران تولید نشده بود، نهادهای مربوط به نابینایان ناگزیر باید از کشورهای خارجی نسبت به تهیه ی این چاپگرها اقدام می کردند.
  2. نمایندگی های شرکت های خارجی توان رضایت بخش برای پشتیبانی و تعمیر چاپگرها را نداشته و گاهی تعمیر دستگاه به چند ماه زمان نیاز داشت.
  3. هزینه های نگهداری و قطعات چاپگرهای خارجی بسیار گران است. بطوری که یک کابل رابط را تا 10 برابر قیمت بازار داخلی بفروش می رسانند.
  4. پیچیدگی زیاد چاپگر های بریل موجب شده بود تا شرکت های مربوطه از اقدام به تولید آن امتناع ورزند. زیرا برای ساخت این چاپگر نیاز بود به طور همزمان از دانش فنی در حوزه های الکترونیک قدرت، الکترونیک آنالوگ و دیجیتال، برنامه نویسی پیشرفته کامپیوتری، میکرو پروسِسورها،   FPGAها، شبکه ذخیره سازی و انتقال داده ها، طراحی مکانیکی پیشرفته و… استفاده شود.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

امور یاد شده و سایر مشکلات تامین چاپگرهای بریل، ما را بر آن داشت تا تولید یک چاپگر بریل ملی را در دستور کار خود قرار دهیم. هر چند که در این مهم با چالش های زیادی روبرو بودیم. اما به لطف خداوند مهربان و تلاش جوانان متخصص و متعهد عضو بنیاد ملی نخبگان، در اوایل دهه ی نود برای اولین بار در ایران و منطقه به توانایی مهم ساخت چاپگر بریل دست پیدا کردیم. هم اکنون ایران جزء پنج کشور تولید کننده این نوع چاپگر بریل در جهان می باشد.

03 ساخت دارکوب

نکات ساخت چاپگر بریل دارکوب

  • طراحی و ساخت این دستگاه در شرکت دانش بنیان سفیرثریا سپاهان (سوراکو) توسط متخصصان عضو بنیاد ملی نخبگان با صرف بیش از 20000 نفر ساعت محقق شده است. این تیم هم اکنون توسعه و ارتقاء این فناوری را دنبال
  • می کند.
  • چاپگر بریل دارکوب دارای 12000 خط برنامه نویسی کامپیوتری است.
  • در ساخت این دستگاه بیش از 700 قطعه مکانیکی و بیش از 500 قطعه الکترونیکی به کار رفته است.
  • هد این چاپگر داری 13 چکش است که به صورت موازی کنترل شده و هر کدام در کمتر از یک هزارم ثانیه یک نقطه بریل را حک می کنند. این سرعت تقریب دو برابر نمونه خارجی است.

ویژگی های خاص چاپگر بریل دارکوب

1. چاپ پشت و رو همزمان:

این دستگاه می تواند بدون نیاز به برگرداندن کاغذ به طور هم زمان نقاط بریل را به صورت پشت و رو درج کند؛ به گونه ای که با نقاط پشت برگه تداخلی پیدا نکند.

2. چند زبانه:

SNDarkoob نرم افزار رایانه ای مخصوص چاپگر دارکوب، زبان فارسی و انگلیسی را پشتیبانی می کند. البته با استفاده از

نرم افزار بین المللی Duxbury می توان متون تمام زبان های جهان را با این دستگاه چاپ کرد. پنل نمایشگر دستگاه و زبان گویای آن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی پشتیبانی می شود  و با تقاضای کاربر اضافه شدن زبان های دیگر نیز امکان پذیر است.

3. کاربری توسط شخص نابینا و بینا:

یک نابینا به تنهایی می تواند با پنل گویای این دستگاه و کلید های شش گانه آن فایل خود را انتخاب کرده و دستور چاپ را صادر نماید. این ویژگی، راهی برای اشتغال زایی نابینایان به شمار می رود.

04 پنل کاربر نابینا

4. بخش تغذیه و جمع آوری کاغذ اتوماتیک:

دستگاه چاپگر بریل دارای محفظه مخصوص قرار دادن کاغذ خام با ظرفیت 250 برگ می باشد که دستگاه برای چاپ به صورت اتوماتیک از این محفظه تغذیه می کند؛ پس از چاپ، کاغذها به وسیله ی بازوهای خودکار و پایه های نگهدارنده در محفظه خروجی جمع آوری می شوند.

05 تغذیه کاغذ دارکوب

5. چاپ در سایزهای متنوع:

در این دستگاه علاوه بر قابلیت چاپ بر روی کاغذهای استاندارد  A4 ، A3 و A5 ، چاپ بر روی سایزهای دلخواه کمتر از A3 نیز امکان پذیر است.

06 سایز کاغذ

6. قابلیت چاپ بدون نیاز به کامپیوتر:

کاربر می تواند فایل های تبدیل شده به خط بریل را روی حافظه فلش کپی کرده و آن را به دستگاه متصل نماید و هر زمان اراده کند بدون اتصال به کامپیوتر تنها از طریق پنل دستگاه، دستور چاپ فایل و صفحه مورد نظر را صادر نماید.

 پنل دستگاه به صورت صوتی و تصویری شماره برگه در حال چاپ را اعلام می کند. روش دیگر چاپ این دستگاه، صدور دستور چاپ به طور مستقیم از کامپیوتر است.

07 چاپ فایل از پنل

7. عیب یاب خودکار و رفع عیب آسان:

چاپگر دارکوب دارای سیستم هشدار و خطایاب هوشمند می باشد. برخی از این هشدار ها نسبت به عملکرد کاربر است. مثل هشدار اتمام کاغذ، باز بودن درب دستگاه، اعلام اتمام چاپ و توقف کاغذ در مسیرچاپ.

برخی دیگر از هشدار ها نسبت به عیب دستگاه می باشد که در بسیاری موارد کاربر با استفاده از راهنمای پشتیبانی می تواند با به کار گیری قطعات آسان تعویض، دستگاه را تعمیر کند.

8. سیستم کاهش ارتعاش و صدا:

تمامی دستگاه های بریل برای درج حروف بریل دارای صداهای آزار دهنده، حرکات و ارتعاشات مشهودی می باشند که برخی از شرکت های خارجی به آن اهمیتی نداده اند. بدنه چاپگر دارکوب به لایه های عایق صوتی مجهز شده است و چارچوب تمام فلز دستگاه بر روی پایه های لاستیکی لرزه گیر قرار گرفته است تا به صورت قابل ملاحظه ای ارتعاش و صدای زیاد دستگاه کاهش پیدا کند.

9. سیستم خنک کننده اتوماتیک:

این دستگاه دارای چهار فن خنک کننده می باشد که با بالا رفتن دما به صورت خودکار روشن شده و دمای دستگاه را کاهش می دهند.

10. غلطک ضد امحاء نقاط بریل:

یکی از مهمترین تفاوت چاپگرهای بریل با چاپگرهای عادی، برجسته بودن چاپ بریل است. بر همین اساس غلطک های مسیر عبور کاغذ نباید به گونه ای باشند که حروف برجسته درج شده را محو کنند. در فرآیند ساخت چاپگر بریل دارکوب از غلطک های با روکش فوم استفاده شده است تا آسیبی به حروف وارد نشود.

11. امکان تست اجزای چاپگر:

کاربر از طریق پنل دستگاه می تواند دستور تست را برای سلامت چکش های هد، سیستم تغذیه کاغذ، تست حرکت غلطک ها و حرکت هد صادر کند تا از سلامت بخش های اصلی دستگاه اطمینان حاصل نماید.

12. مدار محافظ چکش های هد:

برخلاف نمونه های خارجی، چاپگر بریل دارکوب دارای مدار محافظت از چکش است؛ به طوری که تا کنون سوختگی چکش های هد رخ نداده است.

13. میز مخصوص چرخ دار:

با توجه به وزن و نوع کاربری  چاپگر بریل،  قرار دادن آن بر روی یک میز ضروری است. میز مخصوص، سبک وزن بوده و در برابر ارتعاشات دستگاه نیز مقاوم است. این میز، یک گزینه اختیاری چاپگر بریل می باشد.

08 میز دارکوب

عملکرد دارکوب چگونه است؟

کاربر این دستگاه می تواند نابینا یا بینا باشد.

  • ابتدا کاربر در رایانه، فایل مورد نظر را که قصد چاپ بریل آن را دارد انتخاب می کند.
  • متن انتخابی را در نرم افزار مخصوص این کار وارد می نماید و تنظیمات مربوط به تعداد خط و کاراکتر صفحات و اندازه کاغذ را انجام می دهد.
  • سپس عملیات تبدیل متن بینایی به کدهای بریل انجام می شود. کاربر می تواند پیش نمایش چاپ بریل را درنرم افزار مشاهده کند.
  • پس از آن با ارسال متن به دستگاه، کار با نرم افزار تمام شده و دستگاه آماده چاپ می شود.دستگاه چاپگر توسط کابل USB به کامپیوتر متصل  شده است.
  • تعداد کافی کاغذ مخصوص چاپ بریل در سینی تغذیه قرار داده می شود.
  • با شروع چاپ، کاغذ از سینی تغذیه خارج شده و از طریق غلطک مسیری را طی می کند تا ابتدای کاغذ به هد برسد.
  • دستگاه آماده درج نقاط بریل است. چکش های هد به صورت غیرخطی با حرکت در جهت افقی یک خط نقاط بریل را درج می کنند. پس از آن کاغذ به اندازه لازم توسط غلطک ها حرکت کرده و خطوط بعدی بریل درج می شود.
  • در انتها، کاغذ توسط غلطک ها حرکت داده می شود تا خارج شده و در محفظه خروجی قرار بگیرد.
  • ارسال دستور چاپ و امکان ادامه چاپ های قبلی از طریق حافظه فلش و پنل دستگاه نیز میسر است. به صورتی که دیگر نیاز به استفاده از رایانه نیست.
  • صفحه لمسی پنل دستگاه مجهز به نقاط بریل می باشد و یک فرد نابینا می تواند با آن کار کند. وضعیت روند چاپ و پیام های خطا روی نمایشگر رنگی پنل نمایان شده و امکان اعلام گویا با لمس کلید مربوطه میسر می باشد.
09 عملکرد دارکوب

مشاوره و پشتیبانی

یکی از راه های پشتیبانی شرکت سوراکو، پشتیبانی با اتصال آنلاین به دستگاه دارکوب می باشد. در این روش متخصصان بدون نیاز به حضور در محل، عیب دستگاه را تشخیص داده و آن را برطرف می کنند. روش دیگر، ارسال قطعه یدک آسان تعویض به کاربر به همراه آموزش و نصب توسط خود کاربر می باشد. در صورتی که روش های فوق برای حل مشکل دستگاه کافی نبود دستگاه باید در محل شرکت سوراکو تعمیر شود و یا کارشناسان به محل اعزام شوند. چاپگر بریل دارکوب دارای گارانتی 4 ساله رایگان برای بُردهای الکترونیکی، سوکتها و کابلهای ارتباطی می باشد. موارد مربوط به استهلاک قطعات شامل گارانتی نمی باشد.

10 پشتیبانی

نرم افزار مخصوص چاپگر دارکوب

SNDarkoob نرم افزار مخصوص چاپگر بریل دارکوب دارای امکانات متعددی می باشد؛ از جمله:

  • تبدیل فایل های متن بینایی به خط بریل

 

  • امکان شبیه سازی واقعی چاپ بریل با یک هد

 

  • امکان تعیین تعداد خط و کاراکتر در هر صفحه، تنظیم مقدار حاشیه ها و …

  • امکان چاپ مجله ای (4 صفحه در یک برگ)

  • امکان کار با نرم افزار Duxbury و تبدیل همه ی زبان های زنده دنیا به خط بریل
11 نرم افزار دارکوب

بررسی معایب چاپگرهای بریل در برابر مزایای آن

چاپگر های بریل غالبا از معایب مشترکی برخوردارمی باشند. شرکت سوراکو با استفاده از راه حل هایی توانسته است مشکلاتی مانند سنگینی و سر و صدای زیاد دستگاه،  سرعت کم چاپ بریل و همچنین قیمت بالا و…  را تا حد قابل توجهی تعدیل نماید.

12 معایب و مزایای دارکوب
  • کاهش وزن:

در چاپگر بریل دارکوب تا جایی که محاسبات مهندسی اجازه می داد از قطعات با جنس فلز سبک (آلومینیوم) و پلکسی استفاده شده تا وزن دستگاه به حد قابل توجهی کاهش یابد.

  • کاهش سر و صدا:

همچنین از دو لایه عایق صوتی و لاستیک های درزگیر عایق صوتی استفاده شده است تا سر و صدای آزار دهنده ی آن از بین برود.

  • افزایش سرعت چاپ:

در این دستگاه با استفاده از سیستم مکانیکی و الکترونیکی و استفاده از موتورهای مناسب، سرعت چاپ به 480 صفحه در ساعت در مدل دارکوب و سرعت 900 صفحه در ساعت در مدل تیزکوب رسیده است. هر چند افزایش بیش از این سرعت نیز با تغییر کدهای برنامه نویسی امکان پذیر می باشد، اما با توجه به عملیات سنگین مکانیکی دستگاه در هنگام درج حروف بریل، افزایش بیش از این مقدار سرعت چاپ، عمر چکش های هد را کاهش می دهد.

  • کاهش قیمت:

عیب دیگر چاپگرهای بریل، قیمت بالای آنهاست. با تمهیداتی که در روند تولید دارکوب با استفاده از ظرفیت های داخلی صورت گرفت، توانستیم قیمت تمام شده ی چاپگر ایرانی بریل را تا حد نصف دستگاه های مشابه خارجی برسانیم.

  • چاپگر خانگی:

از دیگر معایب چاپگر های در رده چاپگر دارکوب مناسب نبودن آنها برای استفاده های خانگی است. در همین راستا شرکت سوراکو در کنار تولید چاپگر دارکوب که مناسب سازمان هاست، روند تولید چاپگر کوچک خانگی و شخصی را با عنوان «سراکوب» آغاز کرده است. جهت اطلاعات بیشتر به سایت شرکت مراجعه کنید.

آموزش عملی دستگاه

شرکت سوراکو بنابر وظیفه خود، در هنگام تحویل چاپگر، روش کار با دستگاه را به مشتری آموزش می دهد و آنها را با روش های تست و حل مشکلات اولیه آشنا می کند.

از جمله این آموزش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش کار با پانل لمسی سخنگو
  • آموزش کار با نرم افزار های کامپیوتری مربوط به دستگاه
  • آموزش ارتباط دستگاه با کامپیوتر
  • چاپ عملی با نرم افزار SNDarkoob و ادیتور بین المللی Duxbury
  • آموزش تست سلامت بخش های مختلف دستگاه
  • آشنایی با خطاهای رایج کاربری و شیوه حل آنه
  • آموزش اولیه ی تعویض قطعات مکانیکی آسان تعویض
14 مشخصات دارکوب

اقلام همراه دستگاه

کابل پاورکیف ابزار
کابل  USBآچار تخت
کابل هد یدکآچار آلن
فیوز یدکی با آمپرهای مربوطهانبردست
اسپری تمیزکننده سنسورپیچ گوشتی
دفترچه راهنما و CDکاور
13 اقلام همراه دستگاه

مشخصات فنی چاپگر بریل دارکوب

مشخصات چاپ

سرعت چاپ۲۰۰ تا ۴۸۰ صفحه در ساعت
امکان چاپ پشت و رو همزمان✔
قابلیت تغذیه خودکار کاغذ✔
ظرفیت سینی تغذیه کاغذ۲۵۰ برگ
محفظه جمع آوری کاغذهای چاپ شده✔, با ظرفیت ۲۵۰ برگ
سایز کاغذA3 (افقی), A4 (افقی و عمودی), A5 (افقی و عمودی), سایزهای دلخواه کمتر از A3
جنس و گِرماژ کاغذتحریری, گلاسه, کاغذ ۱۲۰ گرمی تا ۱۸۰ گرمی (گرم بر متر مربع)
تعداد هد۱
تعداد چکش هد۱۳
مدت زمان آماده شدن دستگاه جهت چاپچاپ از رایانه: ۱۰ ثانیه, چاپ از پنل: ۱ دقیقه
امکان چاپ طرحهای گرافیکی برجسته✔

امکانات هوشمند و ویژه کاربری

نمایش و اعلام شماره برگه در حال چاپ✔
سیستم اعلام اتمام چاپ✔
سیستم هشدار عیب یابی✔, صوتی, تصویری
موارد هشدارهای عیب یابیاتمام کاغذ, عدم خروج کاغذ, باز بودن درب دستگاه, باز بودن کشوی سینی تغذیه, گیرکردن کاغذ در مسیر چاپ, گیرکردن کاغذ در سینی تغذیه, اشکال در چکش های هد, باز بودن درب تعمیرات سینی, ۲۶ چراغ نشانگر سلامت اجزای مختلف دستگاه
مانیتور لمسی رنگی✔, ۷ اینچی
کلیدهای گویا جهت نابینایان✔, ۶ کلید
زبان نمایشگر و کلیدهای گویافارسی, انگلیسی, عربی, (امکان اضافه کردن سایر زبانها)
نرم افزارهای پشتیباننرم افزار اختصاصی SNDarkoob فارسی و انگلیسی, نرم افزار Duxbury با پشتیبانی از سایر زبانها
امکان چاپ از حافظه فلش با پنل دستگاه✔, با ظرفیت ۱۰۰ فایل
امکان چاپ از رایانه✔
امکان چاپ از تلفن همراه✖

امکانات سخت افزاری

امکانات تست چاپگرتست چکش هد کامل, تست چکش هد ترتیبی, تغذیه کاغذ, تست حرکت غلتکها, حرکت هد
قطعات آسان تعویض✔, برد اصلی, هدایت کننده های کاغذ, غلطکهای کاغذ, فیوزها, سنسورها, هد, کابل هد, کابلهای برد
مدار محافظ چکش هد✔
غلطک ضد امحاء نقاط✔
سیستم عایق صوتی و کاهش ارتعاش✔
سیستم خنک کننده✔, خودکار
پورت USB جهت انتقال اطلاعات✔
وایرلس جهت انتقال اطلاعات✖
کلید پاور✔
کلید ریست✔
برق ورودی۲۲۰ ولت
چرخ های زیر دستگاه جهت جابجایی آسان✔
شاسی فلزی✔
جنس بدنه دستگاهفلز, پلکسی
ابعاد دستگاه75* 120 *60 cm
وزن70 kg
رنگسفید آبی
اقلام همراه دستگاهفلاش مموری 8 گیگاباتی, کابل پاور, کابل USB, کابل هد یدک, فیوز یدکی با آمپرهای مربوطه 40 عدد, اسپری تمیزکننده سنسور, کیف ابزار, آچار تخت 2 عدد, آچار آلن 4 عدد, انبردست, پیچ گوشتی دو سو و چهار سو, کاور, دفترچه راهنما و CD

پشتیبانی

پشتیبانی با اتصال آنلاین به دستگاه✔
ارسال قطعات آسان تعویض✔
خدمات پس از فروش✔, ۵ سال
گارانتی✔, ۴ سال

نهادهای استفاده کننده چاپگر بریل دارکوب

از اوایل دهه ی 90 تا کنون دستگاه چاپگر بریل ایرانی در حال کار در بیش از 25 مرکز چاپ نابینایان در کشور می باشد. بسیاری از مشتریان شرکت سوراکو، نظرات خود را در خصوص چاپگرهای بریل ایرانی با ما درمیان گذاشته اند، که انگیزه ما را جهت ارتقاء کیفی محصولات دوچندان کرده است.

برخی از این نهادها عبارت اند از:

15 لوگو خریداران دارکوب

درباره شرکت سفیر ثریا سپاهان (سوراکو)

تماس با سوراکو (اطلاعات بیشتر درباره پرینتر بریل)

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری

واتساپ
ایمیل
چاپ
تلگرام
توییتر
لینکدین
لینک کوتاه:
https://soraco.ir/?p=14807